Sådan gør vi…

| 0 comments

 


Uddrag fra artiklen Det “omvendte” klasseværelse fra “Sådan gør vi…” udgivet af Aalborg Skole- og Kulturforvaltning november 2012.
I udviklingsprojektet The Flipped Classroom vil Vodskov Skole undersøge, om eleverne bliver mere aktive og motiverede, når de forbereder sig hjemme via videovejledninger fra læreren og løser opgaver i undervisningstiden med læreren som coach. Når der arbejdes med traditionel tavleundervisning, har læreren hovedparten af taletiden. Læreren forklarer et emne, mens eleverne lytter og stiller spørgsmål, der skal hjælpe dem til at kunne løse de opgaver, de skal færdiggøre derhjemme. I udviklingsprojektet The Flipped Classroom vil Vodskov Skole nu vende rollerne om, så elevernes tale- og arbejdstid i timerne øges, og udbyttet af undervisningen forhåbentlig også øges. – Tavleundervisning tilgodeser typisk midtergruppen af elever. De fagligt stærke bliver utålmodige og keder sig, fordi de hurtigt er klar til at komme videre, og de fagligt svage viger tit tilbage for at spørge igen, hvis der er noget, de ikke forstår. Det betyder, at de fagligt svage kan have svært ved at løse opgaverne, når de sidder hjemme med lektierne uden at kunne spørge en lærer, siger pædagogisk it-vejleder og skolebibliotekar Anja Emilie Madsen. – I The Flipped Classroom laver læreren korte videovejledninger, som eleverne ser derhjemme som forberedelse til undervisningen. I klassen bruger eleverne så stort set al tiden på at få opgaverne løst, fordi de er forberedte, når de kommer. Læreren går rundt som coach og vejleder og har god tid til at tale med eleverne. Der er langt bedre mulighed for at tilgodese både fagligt svage elever og fagligt stærke, som gerne vil videre med nye opgaver. 

 

Læs resten af artiklen her:

 

Skriv et svar

Required fields are marked *.